|

20/07/2002
Tabaksreclame zet jongeren aan tot roken
Amerikaanse studie bewijst
BRUSSEL -- Liefst 40 procent van de jongeren begint te roken onder invloed
van de tabaksreclame. Dat blijkt uit onderzoek in Amerika. Daarmee wordt
de bewering van de tabaksindustrie als zou tabaksreclame er niet op
gericht zijn nieuwe rokers te creëren maar bestaande rokers naar een
specifiek merk te lokken, ontkracht.
Professor John Pierce van de University of California in
San Diego heeft vastgesteld dat de reclame bij 40 procent van de tieners
verantwoordelijk is voor hun rookgewoonte. Tabaksreclame op borden, bij
sport- en televisiemanifestaties, in tijdschriften en zelfs gewone
naamsvermelding op kleding bepaalt dus wel degelijk mee of kinderen tussen
12 en 16 jaar al dan niet aan het roken gaan. In de VS is tabaksreclame
nog altijd toegestaan behalve in een straal van 300 meter rond de scholen.
Een verbod dat de tabaksindustrie overigens respecteert.
Pierce, die meer dan 1.600 Californische jongeren tussen de 12 en 14
interviewde, zegt dat de reclame zelfs sterker is dan het anti-rookgedrag
van de ouders. Van de jongeren die in 1996 nog niet rookten, bleek in 1999
30 percent begonnen te zijn. Kinderen van ouders die het roken afkeuren,
hebben 50 procent minder kans te beginnen roken. Wie heel strenge ouders
heeft, loopt 80 procent minder kans. Wie lakse ouders heeft, maakt slechts
40 procent minder kans om nooit te gaan roken.
Autoracers als voorbeeld
"Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat de tabaksindustrie de jeugd bewust
verleidt", zegt Pierce. "De jongeren geven zelf aan dat ze interesse
kregen in roken door de reclame of de associatie van tabaksmerken met
stoer en cool gedrag."
"Als je trendy hemd dezelfde naam heeft als de sigaret die je aangeboden
krijgt, dan is het toch normaal dat je ze gaat proberen. Hetzelfde geldt
voor sporters en autoracers die voorbeeldfiguren zijn. Zij hebben alles
onder controle, ze rijden in de kleuren van een tabaksmerk, dus zal tabak
ook wel onder controle zijn."
Uit het onderzoek blijkt dan ook dat een kwart van de rokers gelooft te
kunnen stoppen met roken wanneer ze dat willen.
MVI
|
|